Dział Informatyzacji został utworzony na podstawie Zarządzenia Nr 26 Rektora Politechniki Krakowskiej z dnia 23 czerwca 2006 roku zmieniającego “Regulamin organizacyjny Politechniki Krakowskiej” w zakresie organizacji wewnętrznej oraz zasad funkcjonowania i odpowiedzialności władz Uczelni. Obecnie jest jednostką podległą Kanclerzowi PK, odpowiedzialną za wsparcie informatyczne bieżącej działalności Politechniki Krakowskiej.
Z usług informatycznych dostarczanych przez Dział Informatyzacji korzystają wszyscy pracownicy i studenci Politechniki Krakowskiej. DI współpracuje z jednostkami organizacyjnymi PK oraz z instytucjami zewnętrznymi w celu efektywnego wdrażania rozwiązań informatycznych na rzecz społeczności Uczelni oraz dla zwiększenia renomy PK w środowisku akademickim.
Dział Informatyzacji, zgodnie z Zarządzeniem nr 91 z dnia 30 października 2019 r. Rektora Politechniki Krakowskiej, realizuje następujące zadania:
- Utrzymuje, administruje i zapewnia rozwój komputerowego systemu wspomagania zarządzania PK, w szczególności:
- HMS (moduły: finansowo-księgowy, kadry, wynagrodzenia osobowe, bezosobowy fundusz płac, limity i budżetowanie, dziekanaty, płatności masowe, działalność socjalna, kasa zapomogowo-pożyczkowa, gospodarka materiałowa, środki trwałe, transport, studium języków obcych, osiedle akademickie, nieruchomości),
- eHMS (moduły: rekrutacja internetowa, wirtualny dziekanat, wirtualne kadry, wirtualne limity, pensum, sylabus),
- system elektronicznych legitymacji studenckich i doktoranckich,
- elektroniczny system zamawiania legitymacji studenckich,
- system oceny nauczycieli akademickich przez studentów,
- system dystrybucji ankiet do badania losów absolwentów,
- rejestr aktów normatywnych PK,
- centralny rejestr umów,
- centralny rejestr pełnomocnictw,
- centralny rejestr programów komputerowych PK,
- system wspomagający ocenę osiągnięć pracowników naukowych PK (Ludzie Nauki),
- rejestr zamówień publicznych udzielonych z wyłączeniem PZP,
- system obsługi zamówień publicznych,
- uczelniane repozytorium prac dyplomowych (ASAP) wraz z systemem antyplagiatowym.
- Utrzymuje i administruje centralnymi systemami informatycznymi PK, w szczególności:
- system PŁATNIK,
- system ochrony antywirusowej,
- systemy ochrony Uczelnianej Sieci Komputerowej,
- systemy ochrony stron internetowych,
- system identyfikacji i autoryzacji sieciowej,
- system poczty elektronicznej pracowników PK,
- system poczty elektronicznej studentów i doktorantów PK,
- BIP – biuletyn informacji publicznych,
- system dystrybucji uczelnianych certyfikatów niekwalifikowanych,
- SUS – Strona Usług Sieciowych,
- system zarządzania zasobami internetowymi (hosting),
- system pomocy technicznej (helpdesk),
- system zarządzania spisem pracowników, w tym upublicznieniem struktury organizacyjnej PK,
- system pracy grupowej Exchange,
- system usług chmurowych MS Office 365,
- system ochrony poczty elektronicznej (FortiMail),
- centrum szkoleniowe (Działownia),
- Centrum Danych w dwóch lokalizacjach (Cyfronet, kampus Warszawska),
- system autoryzacji użytkowników obejmujący pracowników, studentów, doktorantów, słuchaczy MCK i emerytów (Active Directory PK),
- system wspomagający zarządzanie licencjami i zasobami IT.
Punkty 1 i 2 są realizowane poprzez:
- administrowanie systemami i usługami informatycznymi m. in. przez konfigurowanie zasobów i usług zgodnie z potrzebami PK,
- sprawowanie nadzoru nad usługami informatycznymi dostarczanymi przez podmioty zewnętrzne m. in. Internet, HMS, usługi serwisowe,
- nadzorowanie aktualizacji systemów i usług informatycznych,
- analizę potrzeb i opiniowanie wniosków jednostek PK w zakresie rozbudowy zasobów, systemów i usprawnienia usług informatycznych,
- poszukiwanie i wdrażanie nowych technologii i rozwiązań,
- efektywną realizację Polityki bezpieczeństwa IT PK oraz Polityki ochrony danych osobowych PK,
- sprawowanie nadzoru nad korzystaniem z usług informatycznych przez pracowników PK.
- Udziela pomocy technicznej użytkownikom systemów informatycznych wymienionych w pkt.1 i 2 poprzez:
- przyjmowanie zgłoszeń problemów, incydentów od użytkowników, ich analizę i zapewnianie ich rozwiązania,
- udzielanie pomocy użytkownikom systemów i usług informatycznych,
- rozwiązywanie problemów ze sprzętem, systemami lub usługami informatycznymi lub zlecanie ich naprawy wykonawcom zewnętrznym,
- nadzorowanie rozwiązywania problemów, awarii przez wykonawców zewnętrznych.
- Obsługuje administrację centralną PK w zakresie informatyzacji poprzez:
- administrowanie Active Directory (skalowalna usługa katalogowa dla systemów Windows do zarządzania użytkownikami i zasobami),
- zarządzanie licencjami MS Office 365 dla użytkowników,
- administrowanie danymi – realizowanie dostępów z poziomami uprawnień zgodnymi z wnioskami zaakceptowanymi przez ABI,
- wsparcie procesów integracji systemu HMS z systemami zewnętrznymi,
- utrzymanie wysokiej sprawności urządzeń komputerowych, sieci, oprogramowania,
- diagnozowanie sprzętu komputerowego i sieci komputerowych,
- sprzętowe i programowe konfigurowanie stacji roboczych i urządzeń sieciowych,
- konfigurowanie drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych,
- pomoc użytkownikom w konfiguracji oprogramowania użytkowego.
- Utrzymuje, administruje i zapewnia rozbudowę szkieletu uczelnianej sieci komputerowej (USK) poprzez:
- projektowanie i nadzorowanie modernizacji sieci informatycznej i dokonywanie odbioru wykonanych zadań;
- opiniowanie wniosków i zgłoszeń jednostek administracji centralnej PK o modernizację i rozbudowę sieci informatycznej;
- uzgadnianie warunków technicznych dla budowanych przez jednostki organizacyjne PK lokalnych sieci światłowodowych i strukturalnych podłączanych do rdzenia USK;
- zarządzanie urządzeniami aktywnymi sieci i rozwiązaniami zapewniającymi bezpieczeństwo USK;
- bieżącą konserwację i aktualizację oprogramowania systemowego urządzeń aktywnych USK;
- uzgadnianie z projektantami, wykonawcami, służbami technicznymi PK warunków zasilania urządzeń aktywnych pracujących w rdzeniu USK i nadzorowanie prac w tym zakresie;
- wstępny serwis i konfiguracja urządzeń do bezprzerwowego zasilania urządzeń pracujących w rdzeniu USK;
- opiniowanie wniosków i umożliwianie dostępu do sieci informatycznej pracownikom firm zewnętrznych;
- monitorowanie funkcjonowania infrastruktury informatycznej oraz systemów i usług informatycznych pod względem wydajności i awaryjności;
- przeprowadzanie okresowych przeglądów elementów infrastruktury informatycznej oraz systemów i usług informatycznych i opracowywanie stosownych wniosków do władz PK o modernizację, rozbudowę infrastruktury informatycznej, zakup zasobów, aktualizację systemów informatycznych;
- przeprowadzanie modernizacji, rozbudowy infrastruktury informatycznej, zasobów, aktualizacji systemów informatycznych, służących do zarządzania USK;
- nadzorowanie realizacji umów z dostawcami i wykonawcami w zakresie umów informatycznych serwisowych, gwarancyjnych.
- Administruje siecią bezprzewodową EDUROAM PK poprzez:
- projektowanie i nadzorowanie modernizacji sieci EDUROAM,
- opiniowanie wniosków i zgłoszeń jednostek PK o modernizację i rozbudowę sieci EDUROAM,
- zarządzanie punktami dostępowymi sieci EDUROAM,
- umożliwianie dostępu do sieci EDUROAM pracownikom i studentom PK,
- monitorowanie funkcjonowania infrastruktury EDUROAM pod względem wydajności i awaryjności;
- opracowanie wniosków do władz PK o modernizację, rozbudowę infrastruktury sieci EDUROAM.
- Udostępnia zasoby USK jednostkom organizacyjnym PK i udziela wsparcia technicznego użytkownikom sieci.
- Nadzoruje prawidłowe, zgodne z prawem wykorzystanie sieci komputerowej poprzez:
- nadzór nad przestrzeganiem regulaminu USK,
- nadzór nad przestrzeganiem ustawy o ochronie danych osobowych i rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych,
- informowanie przełożonych i inspektora BTI o wszelkich zdarzeniach, związanych lub mogących mieć związek z bezpieczeństwem sieci USK.
- Koordynuje działania zapewniające bezpieczeństwo USK.
- Zapewnia ochronę antywirusową i antyspamową poczty elektronicznej poprzez:
- zapewnienie ciągłości działania rozwiązań antyspamowych, działających na serwerach mailowych, zarządzanych przez DI,
- stałe doskonalenie reguł bezpieczeństwa na serwerach, zarządzanych przez DI,
- wybór, wdrożenie i utrzymanie systemu antywirusowego dla komputerów PK:
- ustalenie kryteriów wyboru systemu antywirusowego,
- zebranie i analiza informacji na temat aktualnie funkcjonujących systemów,
- spotkania z dystrybutorami wybranych produktów w celu prezentacji działających systemów,
- przygotowanie i przeprowadzenie przetargu,
- wdrożenie systemu,
- udział w szkoleniach dla administratorów,
- aktualizacja oprogramowania,
- generowanie pakietów instalacyjnych dla poszczególnych grup komputerów,
- zarządzanie kontami użytkowników, przydzielanie uprawnień,
- tworzenie profili dla grup komputerów.
- Utrzymuje i administruje serwerami uczelnianej sieci komputerowej poprzez:
- instalację systemów operacyjnych,
- instalację, bieżącą konserwację i aktualizację oprogramowania,
- konfigurowanie urządzeń sieciowych,
- zarządzanie kontami użytkowników,
- przydzielanie uprawnień,
- zarządzanie bezpieczeństwem systemu i danych,
- wykonywanie kopii bezpieczeństwa.
- Tworzy warunki umożliwiające jednostkom organizacyjnym prowadzenie internetowych serwisów informujących o działalności PK przez udostępnienie określonej wielkości przestrzeni dyskowej na serwerach PK i możliwość tworzenia baz danych poprzez:
- przydzielanie dostępu do funkcji „System zarządzania zasobami internetowymi PK” na Stronie Usług Sieciowych (sus.pk.edu.pl),
- konfigurację i uruchomienie serwera www zgodnie z wnioskiem,
- konfigurację serwerów DNS,
- przekazanie parametrów logowania do serwera.
- Opracowuje standardy konfiguracji sprzętu komputerowego i uczestniczy w realizacji zamówień publicznych w tym zakresie poprzez:
- analizę bieżących zmian na rynku w zakresie sprzętu IT,
- tworzenie opisu przedmiotu zamówienia,
- ustalanie wartości szacunkowej zamówienia,
- przygotowanie wniosku o udzielenie zamówienia,
- określanie kryteriów oceny ofert,
- weryfikację SIWZ, projektu umowy oraz innych dokumentów przetargowych,
- udział w pracach komisji przetargowej,
- ocenę zgodności ofert ze specyfikacją, m.in. poprzez wykonywanie testów wydajnościowych komputerów.
- Obsługuje system elektronicznych legitymacji studenckich:
- zapewnia ciągłą obsługę systemu PERSO,
- utrzymuje urządzenia w sprawności technicznej,
- zapewnia stały dostęp materiałów eksploatacyjnych,
- personalizuje i drukuje elektroniczne legitymacje studenckie (ELS) i doktorantów (ELD):
- weryfikacja poprawności danych studentów i doktorantów zgodnie z danymi zapisanymi w HMS,
- importowanie fotografii,
- pobieranie informacji dotyczących KKM z HMS, kodowanie KKM i eksport plików do serwera MPK,
- opracowywanie i drukowanie list wydanych legitymacji,
- przedłużanie ważności ELD:
- weryfikacja statusu doktoranta,
- kodowanie legitymacji,
- wydawanie i rejestrowanie hologramów.
- Prowadzi uczelniany “urząd certyfikacji” poprzez:
- opracowywanie koncepcji funkcjonowania systemu certyfikacji na PK,
- administrowanie infrastrukturą klucza publicznego PKI,
- generowanie certyfikatów dla pracowników i studentów PK,
- wsparcie techniczne i wyjaśnianie użytkownikom sposobu działania usług certyfikacyjnych.
- Prowadzi audyt legalności oprogramowania komputerów w administracji centralnej poprzez:
- prowadzenie audytu legalności oprogramowania w administracji centralnej,
- aktualizację oprogramowania i sygnatur programów komputerowych,
- instalację agentów na stacjach roboczych administracji centralnej,
- ewidencję dokumentów potwierdzających posiadanie licencji,
- audyt programów zainstalowanych na stacjach administracji centralnej.
- Utrzymuje konto Politechniki Krakowskiej na platformie ePUAP poprzez:
- administrowanie kontem uczelnianym,
- tworzenie skrytek na platformie, dedykowanych jednostkom organizacyjnym,
- zarządzanie uprawnieniami użytkowników do poszczególnych skrytek,
- wsparcie dla pracowników przygotowujących korespondencję,
- wsparcie dla osób uprawnionych do cyfrowego podpisywania dokumentów,
- instruktaż dla pracowników w zakresie funkcjonowania i obsługi platformy ePUAP.
- Koordynuje centralne zakupy programów komputerowych oraz administruje elektronicznym rejestrem programów komputerowych zakupionych przez jednostki organizacyjne PK poprzez:
- analizę bieżących zmian na rynku w zakresie oprogramowania kupowanego centralnie,
- tworzenie opisu przedmiotu zamówienia,
- ustalanie wartości szacunkowej zamówienia,
- przygotowanie wniosku o udzielenie zamówienia,
- określanie kryteriów oceny ofert,
- weryfikację SIWZ, projektu umowy oraz innych dokumentów przetargowych,
- udział w pracach komisji przetargowej,
- ocenę zgodności ofert ze specyfikacją.
- Zapewnia nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem sprzętu i oprogramowania wykorzystywanego do prowadzenia i utrzymywania Serwisu Głównego PK oraz innych serwisów uczelnianych, a także baz danych wchodzących w skład serwisów internetowych PK poprzez:
- administrowanie centrum danych VMWare,
- administrowanie systemem hostingowym stron WWW administracji centralnej,
- współpraca z webmasterami innych jednostek organizacyjnych i autorami publikowanych treści,
- nadawanie uprawnień oraz pomoc techniczną dla użytkowników serwisów administracji centralnej,
- opracowywanie struktury i architektury technicznej stron systemowych administracji centralnej,
- projektowanie, kodowanie, tworzenie szaty graficznej i aplikacji stron systemowych administracji centralnej,
- tworzenie scenariuszy testowych i testowanie systemów administracji centralnej,
- aktualizowanie i rozbudowywanie stron systemowych administracji centralnej,
- implementację najnowszych rozwiązań technologicznych w powyższym zakresie.
- Zapewnia nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem sprzętu i oprogramowania, wykorzystywanego dla utrzymywania usług jednostek Politechniki Krakowskiej oraz usług wydziałów poprzez:
- administrowanie klastrem wysokiej dostępności w centrum danych,
- dostarczaniem gotowych implementacji systemów operacyjnych,
- implementację dostępów poprzez technologię VPN,
- wykonywanie kopii bezpieczeństwa rozwiązań zlokalizowanych w Centrum Danych,
- monitorowanie środowiska wirtualnego w Centrum Danych,
- dostarczanie rozwiązań IT dla realizacji pracy zdanej.
- Zapewnia przekazywanie danych studentów, doktorantów i pracowników do POL-on poprzez:
- przeprowadzanie analizy schematu plików importu masowego danych do systemu POL-on,
- opracowywanie propozycji zmian w schemacie eksportu danych studentów, doktorantów i pracowników PK z systemu informatycznego uczelni w celu dostosowania do wymagań POL-on,
- testowanie wprowadzonych zmian,
- wykonywanie importu masowego danych studentów, doktorantów i pracowników do systemu POL-on zgodnie z harmonogramem opracowanym przez Koordynatora Głównego ds. Systemu POL-on,
- weryfikowanie zgodności danych w eksportowym pliku XML z danymi w HMS/dsys na potrzeby sprawozdania GUS,
- wsparcie techniczne dla użytkowników systemu dziekanatowego i kadrowego w sprawach związanych z danymi studentów, doktorantów i pracowników na potrzeby importu masowego do POL-on.
- Zapewnia obsługę techniczną służbowych telefonów komórkowych PK.